czyli Hipolina. Wyprodukowano ją w 1919 roku w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Waży prawie 10 ton. Przeznaczona była do transportu ciężarów o wadze do 60 ton oraz do napędzania innych maszyn. Na dzień jej pracy trzeba 500 kg węgla i 3000 l wody. Ma dwie prędkości jazdy: 3,4 km/h lub 10,2 km/h. Moc 35-40 KM.
W okresie międzywojennym była używana głównie do usługowych omłotów, czyli jako maszyna rolnicza napędzająca młockarnie. Potem odstawiona na drugi tor stała w Chomęcicach. Później trafiła do Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie k. Poznania. Jego staraniem w 2006 roku została wyremontowana z udziałem zespołu pracowników Zakładów H. Cegielskiego-Poznań S. A. Była to pierwsze przedsięwzięcie na tak dużą skalę w naszym kraju.
Od tamtego czasu Lokomobila jest sprawna. Pokazuje się ją w ruchu na niektórych imprezach organizowanych przez wspomniane Muzeum Rolnictwa, a ostatnio także na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (Poznań Moto Fest).
Gratka dla miłośników ogromnych starych maszyn. Po prostu urocza, choć ma już 105 lat.
Dobrego piątku.