Magia w reklamacjach
Być może zastanawiacie się, co ma wspólnego magia z reklamacjami. Okazuje się, że ma. W czasie mojej niemal 20-letniej pracy w sprawach konsumenckich spotkałem się z często powtarzanymi zwrotami uzasadniającymi odrzucenie reklamacji. Były krótkie, wiele nie tłumaczyły, no i budziły duże niezadowolenie reklamujących. Dodam, że takie praktyki stosowała tylko część sprzedawców.
Wybrałem jeden z takich najczęstszych zwrotów magicznych. Dorzucę rady surwiwalowe.
● „Uszkodzenie mechaniczne”, a bywały szersze formuły, jak „uszkodzenie mechaniczne niezawinione przez sprzedawcę” . Zdarzało się, że pod takimi stwierdzeniami podpisywał się rzeczoznawca.
Po części była w tym racja. Cóż powiedzieć, gdy ktoś skaleczył buty, albo nawet rozerwał je okopując lub zdejmując but o but. Potem zgłosił reklamację licząc, że jakoś się uda. Zła praktyka godząca rykoszetem w porządnych reklamujących.
Mi jednak chodzi o nieuczciwe stosowanie takich formułek. Właściwie to każde uszkodzenie ma naturę mechaniczną, także skutki prawidłowego użytkowania obuwia. Mamy przecież do czynienia z prawami mechaniki ruchu. Trzeba więc rzeczowego i szerszego uzasadnienia.
Po odrzuceniu uzasadnionej reklamacji, problem ma kupujący. Nie może użytkować towaru i stracił pieniądze, którymi zapłacił przy zakupie.
Jakie z tego wnioski.
Warto walczyć o swoje prawa, chyba że rzecz jest bardzo tania. Walczyć, czyli najpierw spróbować rzeczowo przedstawić sprawę właścicielowi lub kierownikowi sklepu, albo przesłać swoje odwołanie z uzasadnieniem do centrali firmy (sklepy sieciowe). Jak to nie pomoże, można zgłosić problem do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów ze swojego regionu. Albo napisać do właściwego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej wniosek o wszczęcie mediacji lub koncyliacji (ADR, czyli pozasądowe formy rozwiązywania sporów konsumenckich). Dwa ostatnie postępowania powinny być bezpłatne i zdecydowanie szybsze, niż dochodzenie roszczeń na drodze sądowej. Ponieważ sam przeprowadziłem ponad 3 tysiące mediacji w Inspekcji Handlowej, z czego 80% zakończyła się polubownie, myślę, że warto skorzystać z takich możliwości.
Link z listą wojewódzkich inspektoratów IH: https://uokik.gov.pl/wojewodzkie_inspektoraty_inspekcji_handlowej.php
Link z listą instytucji konsumenckich, w tym rzeczników konsumentów: https://uokik.gov.pl/pomoc.php
Na razie tyle. Do zobaczenia w innych tematach.